Nauka na błędach – root cause analysis w praktyce

Czy w Twojej aplikacji są obszary, w których co chwila zdarzają się błędy? Czy masz wrażenie, że już kiedyś widziałeś podobnego buga? Co jeśli każdy incydent mógłby być okazją do nauki i usprawnienia Twojego procesu? Jesteś zainteresowany jak wyciągać wnioski z błędów i w sposób ciągły udoskonalać swój zespół?

W metodyce Agile podkreślana jest rola retrospektyw w procesie udoskonalania zespołu. To one pozwalają zespołowi wyciągać wnioski z poprzednich iteracji, znaleźć słabe strony i obszary konieczne do poprawy stabilności.

Jednak co dzieje się kiedy wystąpi błąd w produkcie?

Często zespół ogranicza się do wrzucenia poprawki i napisania kolejnych testów. Ale to nie spowoduje, że podobny błąd nie wystąpi w przyszłości, a w razie jego wystąpienia, będziemy mogli łatwiej go zidentyfikować i naprawić. Źródła mogą być odkryte poprzez wykorzystanie Root Cause Analysis. Ta metodyka może być użyta przez zespoły odpowiedzialne za jakość w taki sam sposób, jak retrospektywy w zespołach deweloperskich.

W trakcie tego warsztatu dowiesz się:

  • o technikach budowania kontekstu incydentu,
  • dlaczego warto jest tworzyć oś czasu dla incydentu,
  • jak wynajdować kluczowe czynniki wpływające na incydent,
  • o technikach znajdowania root cause,
  • jak definiować dobre akcje zapobiegawcze,
  • jakie są korzyści z root cause analysis,
  • jakie informacje możemy uzyskać z analizy.

Maksymalna liczba uczestników: 20
Wymagania wstępne: Nie jest wymagana żadna wiedza, jedynie czytanie ze zrozumieniem.
Język: polski
Prowadzący:

Katarzyna Balcerzak

Kasia Balcerzak

Wykwalifikowany archeolog specjalizujący się w odkrywaniu historii aplikacji. Zawsze chętna do poznawania i odkrywania tajemnic produktów z przeszłości (legacy). Obecnie Kasia jest Inżynierem Jakości w firmie Spartez, gdzie pomaga programistom Atlassian w tworzeniu właściwych produktów, we właściwy sposób.

Gdziekolwiek Kasia może zaangażować się w jakość i testowanie, tam ją spotkasz. Zawsze szuka czegoś nowego do nauki. Udoskonala się, aby pomagać innym jako mówca i trener.

Bartosz Szulc

Bartosz Szulc

Tester od serca. Można powiedzieć, że urodziłem się, aby testować. Od początku swojej kariery zawodowej, mam ręce brudne od automatyzacji testów i pisania skryptów. Projektowania strategii, dostarczania platform i środowisk do testowania aplikacji internetowych i mobilnych.

Aktywnie zaangażowany w lokalne społeczności testerskie. Prezenter na najpopularniejszych konferencjach testerskich w Polsce. Od kiedy dołączył do Spartez, pomaga programistom stać się lepszymi testerami.

Zakochany w analizie statycznej big data. Dąży do kwantyfikacji jakości w rozwoju oprogramowania.